måndag 18 augusti 2014

GB tärningen

Minns ni tärningen? inte ja det kanske inte är så konstigt då GB tärningen lanserades 1969 och är vad man kan säga en doldis i glasshistoriken, ja även i GB glassboken Glassnostalgi finns inget nämnt om denna förpackning utan bara på glasslistorna från 1969-70.

 

Så Glassgubben kan inte låta bli att göra lite reklam för just denna klassiker för coolare glassförpackning får man leta efter.

 

Så här är glasstärningen som fanns i flera olika färger, frågan är bara vem tillverkade tärningarna? Kaboplast?...eller någon annan plasttillverkare som använde formplast?.

En mindre vild gissning borde ju vara Arta plast samma som tillverkade Big Pack förpackningarna.




 


3 kommentarer:

  1. Vad får du allt ifrån, tänk jag har inga minnen av dom men så är man ju 70 tal...kan det vara så att dom försvann så fort?.
    Vi hade inga såna och lekte med, frågade syrran och minns inte dom heller fast hon är äldre, dom kanske inte var så vanliga i södra delen?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Inte jag heller..vi är nog fel årskull och intresse för David är ju samma ålder men intresserad.
    Och jag är säker på att jag borde minnas en sån sak, min bror minns dom, men storebröder har ju levt längre=) kram

    SvaraRadera
  3. Jag har både ett par glassbollar och glasstärningar kvar bland mina gamla leksaker, gillade att leka med dem efter att glassen var uppäten. Föräldrarna var väl omtänksamma nog att diska ur förpackningarna efteråt för min skull! 😊🍦

    SvaraRadera