Dagens glassbil
Vill
ni se en stjärna? ja varför ska man hålla igen på stjärnglansen när man
ska visa upp en stjärna, för visst är en opel coupé en stjärna!
Så
här gått folk kommer ett inlägg om just Håkan Jallings Opel Commodore
som gjorde sig ett namn på dragracingbanorna, njae eller kanske inte på
det sättet som ni tror utan med ett ständigt mekaniskt problem så blev
det just nästan vadslagning om Opeln skulle lämna startplattan innan
något rasade...
Nu
var det inte så att bilen på något sätt var dåligt byggs utan man kan
säga så här att den hade tillräckligt med pulver för att självförstöra
vissa vitala delar.
Motorn
var en sexa med dubbla weber, grupp 1 topp och sprängsäker
koppling...hmm sprängsäker? nu frågar sig gemene man hur i hela friden
detta kan stämma..vadå spränga? låter farligt..och jodu..på Bulltofta
flygfält 1978 hände följande.... Håkan sköt kopplingen så att bitar av
kopplingen landade på läktaren så att en åskådare blev nockad, hur det
gick för den åskådaren vet jag ej men man hoppas att han/hon inte blev
skadad, så just därför hade glassbilen sprängsäker efter detta.
Nu
kan man ju nämna att benämningen glassbilen beror på att huvudsponsor
var Skåneglass och deras varumärke Stjärnglass, detta väl synligt genom
lackeringen och teamkläder och reklam i form av utställningar.
Färgsättningen på bilen går ju inte och se på dom svartvita bilderna men så här såg stjärnglass färgsättning ut.
Skit också att min bror sålde sin Commodore Coupé på sent 80 tal, den hade varit snygg att svänga runt i idag..
SvaraRaderaStjärnglass såldes i Tingsryd förr i tiden men jag har aldrig sett den opeln men den kanske man borde sett, den måste varit snygg och snabb=) kram
Du... din brors Commodore det finns ingen bild?=) och jodå den gick som ett skott...ja opeln var ju stjärna...
SvaraRaderaHa de gott!